الأحد، 13 يناير 2013

انا المسجون




ضيعنا نص العمر نتردد 
ولا بنعصى و لا بنتــوب
ما بين هذا و بين ذلك ...
فواتير وييجى يوم 

و تتسدد ..
...
مستنى ايه بعد الغروب ..
غير الضلام ..حــــــالك..

...
أنا واحد من المســاكين
ليلاتى انده على فجرى
و مهما اجرى بيسبـقنى
و برد الليـل بيحـــرقنى
بشوف نوره من الزنازين
رمى ضــلُّه على صدرى
رَسَــــم قضبانه و صليبه
كِرِه سجَّــــانه و حبيـــبه
بيخلف كل يوم وعــــدى
وكيف م البعد انا جيبه
...
ده انا إنسان
و مش قاضى
و انا المسجون 
و ليه راضى !!!
ولما أكون  أنا السجـــــان
ليه بيحلالى تعذيبه ....؟؟
--------------------------

خالد الاقصرى 

هناك 5 تعليقات:

  1. سجين. النفس .. سجين و السجن قيد .... سجين و المتهم برئ

    ردحذف
    الردود
    1. خالد فكرة السجن الداخلى فكرة غنية جدا.الكلمات من اول رسم قضبانه..انا جيبه هربت الاحساس منى.. اخر جزء مبدع رائع ولمسنى اوى..احلى مافى افكارك انها مش مباشرة

      حذف
  2. من امتع واصدق ما قرأت عن احساس ومشاعر المساجين

    ردحذف
  3. الردود
    1. انت متهم مش برىء .. جعلتنا نسبح فى خيال السجين وحلمه بالحرية وظل الفجر على صدره و الزنازين وبرد الليل وكونك انسان ومش قاضى ولا سجان وتتعذب وبتعذب

      حذف